زمزمه‌های لورفتن سوالات آزمون فوق‌العادۀ وکالت

آزمون فوق العاده وکالت سال 1402 روزگذشته در حالی برگزار شد که شنیده‌ها حاکی از لو رفتن سوالات این آزمون است.
ماه گذشته
آزمون فوق العاده وکالت سال 1402 روزگذشته در حالی برگزار شد که شنیده‌ها حاکی از لو رفتن سوالات این آزمون است.

آزمون فوق‌العاده آزمون وکالت عصر روز گذشته (جمعه 18 اسفند ماه 1402) برگزار شد. در این آزمون 113 هزار نفر (53 هزارنفر زن و 60 هزار نفر مرد) ثبت نام کردند. اما از چند ساعت پیش از برگزاری این آزمون، زمزمه هایی مبنی بر لو رفتن سوالات به گوش می رسید؛ زمزمه‌هایی که پس از برگزاری آزمون این زمزمه،  در صفحات مجازی رنگ و بوی جدی تری به خود می‌گیرد.یک کانال تلگرامی ابتدا دو سوال را منتشر کرد و سپس با گذاشتن آدرس کانال تلگرامی دیگر مدعی شد که تمامی سوالات آزمون فوق‌العاده آزمون وکالت را به همراه پاسخ سوالات منتشر کرده است؛ شرکت‌کنندگان در  آزمون نیز این سوالات را تایید کردند!یکی از شرکت کنندگان در این آزمون در گفتگو با خبرنگار فارس بیان  کرد: پیش از ورود به جلسه آزمون، دیدیم شرکت کنندگان آزمون همه گوشی با دست هستند، پس از پرس و جو متوجه شدم گویا ساعت 11:30 یک کانال تلگرامی همه سوالات و پاسخ‌های درست را منتشر کرده است. وی ادامه داد: به نظر می رسد؛ افراد بسیاری با استفاده از سوالات منتشر شده در آزمون شرکت کردند، این موضوع باید پیگیری شود چرا که حق هزاران نفر مطرح است.همچنین یکی دیگر از شرکت کنندگان در این آزمون در واکنش به خبر لو رفتن سوالات آزمون فوق‌العاده وکالت در صفحه‌ مجازی‌اش نوشت: بیش از دو ماه است که روزانه بیش از 12 ساعت درس می‌خوانم تا در این آزمون قبول شوم؛ امروز با شنیدن لو رفتن سوالات خستگی به تنم ماند. تعداد دیگری از این داوطلبان در صفحات شخصی‌شان، خواستار ابطال این آزمون و برخورد با منتشرکنندگان سؤالات شدند.

هرچند بررسی خبرنگار فارس نیز نشان می‌دهد سوالاتی که پیش از برگزاری آزمون منتشر شده، با سوالات آزمون وکالت همخوانی داشته اما این موضوع باید از سوی مراجع قضایی ذی صلاح مورد تایید قرار بگیرد.


مرکز وکلا با صدور اطلاعیه ای به حواشی آزمون فوق العاده وکالت اسفندماه 1402 واکنش نشان داد.

در اطلاعیه روابط عمومی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه آمده است: «نتایج اولیه بعد از رسیدگی به اعتراضات و تهیه کلید سوالات، چهل و پنج روز کاری بعد از آزمون اعلام خواهد شد. 

نظر به برگزاری آزمون وکالت 18 اسفند ماه سال 1402 در رابطه با طرح ادعایی از سوی برخی کانال‌های تلگرامی غیر رسمی مبنی بر انتشار سوالات آزمون مذکور اعلام می‌دارد، با توجه به شائبه‌های مطرح شده در فضای مجازی، به منظور احقاق حقوق شرکت کنندگان محترم آزمون و تنویر افکار عمومی، درخواست بررسی ادعای مطرح شده به مسئولان ذی صلاح ارسال شده است و ان‌شاءالله نتیجه و گزارش این اقدام متعاقباً از سوی روابط عمومی مرکز به استحضار داوطلبان گرامی خواهد رسید. هرگونه اخبار و اطلاعیه رسمی مرکز، تنها از طریق روابط عمومی و ارتباطات مردمی قابل پیگیری است.

لازم به ذکر است مطابق تبصره ماده پنج قانون تسهیل، مسئولیت برگزاری آزمون و اعلام نتایج مرحله کتبی بر عهده سازمان سنجش می‌باشد.»


رئیس قوه قضائیه: لو رفتن سوالات آزمون مرکز وکلا به جد پیگیری شود.

باید روشن شود که افشای سؤالات آزمون وکلا در چه سطح و چه حدی بوده و چه کسانی تقصیر داشته‌اند؛ در این زمینه نباید حقی از کسی ضایع شود.


واکنش سازمان سنجش به لو رفتن سوالات آزمون وکالت

صدر معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مورد شایعات مربوط به لو رفتن سوالات آزمون وکالت اظهار کرد: افراد نباید به شایعات فضای مجازی اعتماد کنند. خیال داوطلبان آزمون‌ها باید راحت باشد. همه موارد را تحت نظر داریم. در آزمون وکالت اخیز نیز هیچ مشکلی پیش نیامده و آزمون در صحت و سلامت برگزار شده است.

داوطلبان اگر فکر می‌کنند موارد مشکوکی وجود دارد، می‌توانند به سازمان سنجش آموزش کشور گزارش دهند.

شاید داده‌هایی در فضای مجازی منتشر شود که صرفا نوعی شایعه محسوب شود و ما معمولا آنچه صرفا در فضای مجازی گفته شود را اطلاعات رسمی تلقی نمی‌کنیم. امیدواریم بین 40 تا 45 روز دیگر نتایج آزمون وکالت را روی سایت قرار دهیم.


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره لو رفتن سوالات آزمون وکالت اسفند ماه 1402 مرکز وکلای قوه قضاییه مطرح شده، گفت:

فعلا زمزمه است و باید ادعایی که صورت می‌گیرد به اثبات برسد.  در حدی که گفتید زمزمه است.  میگویم اولا این آزمون مربوط به مرکز وکلای قوه قضاییه است.

مرکز مورد بحث «کارفرما» است و مجری «سازمان سنجش کشور» است.در ارتباط با این موضوعات باید دستگاه متولی روشن نظرش را مطرح کند و دستگاه های امنیتی هم در حال بررسی موضوع هستند.

در جلسه روز گذشته رییس قوه قضاییه تاکید کرد که مرکز حفاظت قوه قضاییه و دادستانی تهران و مرکز وکلای قوه قضاییه موظف به پیگیری موضوع  و اعلام نتیجه به عموم مردم  هستند. اگر متخلف و مقصرین احتمالی باشند مورد تعقیب واقع می‌شوند.

جدیدترین اخبار

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی