اروپا اولین قانون جهانی برای کنترل «هوش مصنوعی» را تصویب کرد.

این قانون، که با 523 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 49 رأی ممتنع به تصویب رسیده است.
ماه گذشته
این قانون، که با 523 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 49 رأی ممتنع به تصویب رسیده است.

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در طیف گسترده ای از زندگی روزمره به سرعت در حال رشد است. از نظر منتقدان استفاده از این فناوری بدون داشتن قانونی مشخص برای مهار خطرات احتمالی به چالشی برای کشورها تبدیل شده بود که در اقدامی توسط اتحادیه اروپا به عنوان گام نخست برای قانونمندی این فناوری اولین قانون جهانی برای کنترل «هوش مصنوعی» را با 523 رأی موافق به تصویب رساند. این قانون هدف دارد تا سیستم‌های هوش مصنوعی را براساس یک رویکرد مبتنی بر ریسک تنظیم کند. این قانون در حقیقت نخستین چهارچوب کامل و الزام آور جهانی برای سیستم‌های هوش مصنوعی معتبر است. 

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر کشورهای غیرعضو داشته باشد. این قانون می‌تواند به عنوان الگویی برای تنظیم استفاده از هوش مصنوعی در سطح بین‌المللی به شرکت‌ها و دولت‌ها کمک کند تا در کنترل و استفاده از این فناوری بهبودی عمده ایجاد کنند. 


ایالات متحده نیز به تصویب این قانون واکنش نشان داده است. آمریکا پیشتر نخستین قطعنامه مرتبط با هوش مصنوعی را با هدف حصول اطمینان از «ایمن، مطمئن و قابل اعتماد‌بودن فناوری نوین» به سازمان ملل متحد ارائه کرده است. قطعنامه پیشنهادی آمریکا به مجمع عمومی به‌دنبال پر‌کردن شکاف در دسترسی دیجیتالی بین کشورها و تضمین گنجاندن همه کشور‌ها در مباحث هوش‌ مصنوعی است.


قانون جدید هوش مصنوعی اتحادیه اروپا شامل مجموعه‌ای از مقررات و محدودیت‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی است. برخی از این محدودیت‌ها عبارت‌اند از:

  • شفافیت سیستم‌های هوش مصنوعی: این قانون الزام شفافیت در سیستم‌های هوش مصنوعی را می‌سازد. توسعه‌دهندگان و اپراتورهای هوش مصنوعی باید اطلاعات واضح و قابل فهمی در مورد نحوه عملکرد سیستم‌های هوش مصنوعی، منطق پشت تصمیم‌هایشان و تأثیرات احتمالی این سیستم‌ها ارائه دهند.
  • مدیریت هوش مصنوعی پرخطر: این قانون سیستم‌های هوش مصنوعی خاصی را به عنوان «پرخطر» شناسایی و طبقه‌بندی می‌کند که نیاز به نظارت دقیق‌تر نظارتی دارد.
  • محدودیت در نظارت بیومتریک: این قانون محدودیت‌های شدیدی را برای استفاده از فناوری‌های نظارت بیومتریک بلادرنگ، به ویژه در فضاهای در دسترس عموم، اعمال می‌کند.
  • محدودیت‌های کاربردی هوش مصنوعی: این قانون برخی از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را که مضر یا خطر بالایی برای حقوق اساسی تلقی می‌شوند، ممنوع می‌کند.
  • چارچوب هوش مصنوعی با ریسک بالا: این قانون چارچوب خاصی را برای سیستم‌های هوش مصنوعی ایجاد می‌کند که «خطر بالا» در نظر گرفته می‌شوند.
جدیدترین اخبار

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی