رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات

جلوگیری از ترفیع درجه قضات در صورت شکایت از آن‌ها

اگر یک قاضی تخلف کند و یا پرونده‌ای علیه وی در دادگاه یا دادسرای انتظامی قضات مطرح باشد از ترفیع وی جلوگیری می‌شود
2 ماه پیش
اگر یک قاضی تخلف کند و یا پرونده‌ای علیه وی در دادگاه یا دادسرای انتظامی قضات مطرح باشد از ترفیع وی جلوگیری می‌شود

چه مشوق‌هایی برای قضات متعهد و توانمند در نظر گرفته شده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین داودی مازندرانی: قوه قضاییه برای قضاتی که عملکرد مثبت و مطلوب داشته باشند مشوق‌هایی را در نظر گرفته و معمولاً قضات نمونه را انتخاب و از آن‌ها تجلیل به عمل می‌آورد. همچنین برای ترفیع درجه قضات به این موضوع دقت می‌شود. قضات هر چند سال یک درجه می‌گیرند، اما اگر محکومیتی از سوی دادگاه عالی انتظامی قضات علیه یک قاضی مطرح باشد از ترفیع وی جلوگیری می‌شود. در مواردی نیز دادگاه انتظامی قضات، قضات فعال و پاک‌دست را به مراجع بالاتر معرفی و برای آن‌ها درخواست تشویق و بعضاً ترفیع درجه می‌کند. تشویق قضات نمونه در جمع، به نوعی تنبیه قضاتی است که به وظایف خود به خوبی عمل نمی‌کنند. تعداد قضات متخلف اگرچه اندک باشند، اما برای دستگاه قضایی زیادند و باید به نقطه‌ای برسیم که هیچ قاضی متخلفی در دستگاه قضایی وجود نداشته باشد. مردم انتظار دارند که دستگاه قضایی با متخلفان برخورد داشته باشد بنابراین حتی اگر یک قاضی متخلف در دستگاه قضایی وجود داشته باشد باعث می‌شود که اعتماد مردم نسبت به کل دستگاه قضایی خدشه‌دار شود.


آیا دادگاه انتظامی قضات در ابطال پروانه وکلای متخلف نقشی دارد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین داودی مازندرانی: ابطال پروانه وکالت وکلای متخلف بر عهده کانون وکلاست. گاهی وکلا به صورت موقت و یا دائم منفصل از خدمت می‌شوند. این انفصال از خدمت در دادگاه عالی انتظامی قضات قابل اعتراض است؛ بنابراین دادگاه رسیدگی به تخلفات وکلا در مرکز وکلا تشکیل می‌شود، اما رسیدگی به اعتراضات آن‌ها به دادگاه عالی انتظامی قضات مربوط می‌شود.


چه تعداد قاضی در داگاه عالی انتظامی قضات مشغول به کار هستند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین داودی مازندرانی : در حال حاضر شش شعبه در دادگاه عالی انتظامی قضات فعال است. در هر شعبه حداقل 3 قاضی (یک رئیس، یک مستشار و یک عضو معاون) فعالیت دارند.

جدیدترین اخبار

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی